top of page
Поиск
  • Фото автораMila Lerner

Держава без паперу: власний досвід

Що більш за все вас дратує, коли ви зтикаєтеся із державними послугами? Мене - тони паперу, які потрібно зібрати, підписати у десятках кабінетів, відсортувати, зробити шість копій і обов’язково у копіювальні біля адміністрації. І вся ця паперова тяганина для того, щоб отримати печатку із пропискою або у трудову книжку. Те, що обов’язкова прописка та трудова - це пережитки кріпосного права, ми з вами поговоримо пізніше. Сьогодні - про те, що буває життя без паперу.


Я живу у Німеччині вже більше року. До речі, працюю податковим консультантом, тому мені дуууже добре знайомий жахливий рівень німецької бюрократїї. На кожен “апчхі!” потрібен власний папірець із кількома підписами та печатками, заповнений чітко по встановленій законодавцем формі, та не дай вам Боже поставити кому не в тому місці - будете переробляти весь пакет документів наново. Знайома ситуація? Якщо ні, просто перекладіть з німецької на українську та замість закону підставте будь-яку інструкцію місцевого голови держ-служби. Проте я не писала б цю статтю, якби все було так жахливо.


Є тут таке дивовижне для нас, жителів України, правило - будь-яка послуга повинна бути, перш за все, для людини та комфортна для неї. Проіллюструю на власному прикладі. Я переїхала до іншого міста, і мені потрібно було отримати офіційний лист від міської управи, простіше говоря - зробити прописку. Квест ускладнювався тим, що я працювала повний день, навчалася вечорами, та повинна була зустріти вантажівку з речами та меблями.


Що робить пересічний українець у такій ситуації? Відпрошується з роботи на день за власний кошт, щоб швидко пробігати усі кабінети, та сподівається, що сумнозвісна хранительниця печаток Марьванівана буде сьогодні в настрої. Інший варіант - дзвонить знайомому знайомого та запитує, якої товщини конверт занести.


Що робить пересічний німець? Заходить на сайт місцевого самоврядування, обирає необхідну послугу, час та найближчий філіал (опція для великих міст), вносить свої дані в електронну анкету, підписує за допомогою ЕЦП аб через чіп у ID-картці. Через 5 хвилин отримує підтвердження на електронну пошту та список документів, копії яких необхідно принести. Немає копій - не біда, співробітник зробить їх прямо на місці. У моєму випадку потрібен був паспорт та договір із арендодавцем. У призначений час пересічний німець заходить до заздалегідь призначеного кабінету, де співробітник видає заздалегідь роздруковану та підписану довідку. ВСЕ! Уся процедура разом із реєстрацією на сайті займає 15 хвилин. Без черг, переплати та СМС.


Найкраще те, що така ж ситуація з податками. За півроку роботи я отримала єдиний документ у паперовому вигляді - мій робочий договір. Усі довідки із зарплатою для податкової, страхової, банку - все в електронці, і в такому ж вигляді я відсилаю їх до податкової разом із декларацією. Те ж саме я роблю для клієнтів - всі документи, декларації, підтвердження, листи - все через офіційні сервера та веб-портали, із ступенями захисту рівня “бог” та юзер-інтерфейсом рівня “маля-зрозуміє”. В нас на офісі висить великий плакат із постановою місцевої влади - адміністрація паперові документи не приймає. Тільки завантажені до офіційного порталу.


А знаєте, что найкраще у цій ситуації? Я відправила копію своєї прописки до банку (звісно, через електронну пошту). Мій банк самостійно повідомив усіх моїх офіційних контрагентів - страхову, телеком-компанію, університет та, знову ж таки, податкову, що в мене змінилась адреса та реквізити. Все! Мені нічого не потрібно було робити.


Всі ваші дані вже зберігаються у офіційних реєстрах та списках. Ви скажете, що це небезпечно? Що так держава може контролювати кожен мій крок? А я нагадаю, що в Україні без офіційної прописки саме в цьому місці вам буде складно знайти роботу, влаштувати дитину в школу або дитсадок, скористуватися державно медициною або отримати інші державні послуги. Так що гірше: один раз занести свої дані до реєстру, здихатися паперу та не витрачати життя на просидження у безкінечних чергах за печаткою, або ховати коробки із документами в окремій кімнаті та годинами чекати, доки потрібна вам людина доп’є чай, щоб поставити одну несчасну закарючину?


Особисто я обираю доступність та легкість послуг, відсутність корупції на місцях, швидкість, комфорт та девіз “ми тут, щоб служити вам” (так написано над дверями міської ратуші).

7 просмотров0 комментариев
bottom of page